App.net, #ADN, omtalades av del för ett tag sedan, då det är ett slags betalalternativ till Twitter och Facebook. Grundaren, Dalton Caldwell bloggade friskt om What Twitter could have been och Dear Mark Zuckerberg. Vid det laget hade det jobbats på en tjänst som alltså heter App.net under ungefär ett år. I denna skulle Twitter komma att ändra reglerna för sitt API, vilket gjorde tillvaron sur för tredjepartstillverkare och Facebook hade nyligen introducerats på börsen. Trots växande användarantal var varken Twitter eller Facebook några vinstmaskiner, men kraven på dem att börja tjäna pengar ökade. Från att ha framstått som ett par sköna, softa, framgångsrika startups fick de båda en mer girig aura. Utvecklingen var egentligen, om man ser friskt på det, oundviklig och fullt naturlig. Men det uppskattas inte av alla.
Ur detta kom App.net. Fokus flyttades (eller blev, lite oklart vad App.net skulle vara från början) till att försöka skapa ett socialt nätverk där användarna på sätt och vis skulle äga och kontrollera innehållet, utan att riskera att blir utsatt för annonsering, sporrade inägg osv.
Dalton Caldwell gick ut med att om tillräckligt många anmälde sig till tjänsten, vilket då kostade 50 dollar/år, eller 100(?) dollar för ett utvecklarkonto, skulle det sociala nätverket App.net lanseras ”på riktigt”. Med tillräckligt många menades att man uppnådde en summa av 500 000 dollar.
Det gjorde dom, och resten är historia. Eller kanske inte. Inte än, i alla fall. Jag var en av de som backade upp projektet, numer 12977, trots att jag var tveksam till det. Efter en tid nu, inte så lång tid i och för sig, så är jag fortfarande tveksam. Jag följer nu 93 personer, men feeden ekar rätt tom. Man får dock tänka på att det kan ta några år innan det tar fart, det tog väl 1-2 år för Twitter i USA, och bort 4-5 år i Sverige. Vad som känns tråkigt är att feeden inte är så relevant. Det finns en nördig halleluja feeling över många användare.
Bättre analytiker kan säkert komma med vassa tips om hur det kan gå, men jag fortsätter att förhålla mig skeptisk. Det poppar upp en hel del bra tredjepartsapplikationer och priset för vanligt folk är sänkt till 36 dollar per år så om man härdar ut kanske det kan få ett brett genomslag. Men, det beror helt på hur Facebook, eller framförallt Twitter applicerar sina affärsmodeller. App.nets räddning kan vara att allt fler känner sig överkörda av de sociala nätverksjättarna.
Följ mig på App.net, https://alpha.app.net/bjarne, om ni vill. Jag använder för tillfället Netbot för iOS (iPad, iPhone) och Wedge på Mac som klienter, och är hyggligt nöjd med dem. (Det är också mycket snack om Felix (iOS) om ni vill prova något annat).
#blogg100