Välj en sida

E-barometern
Posten har nu kommit ut med alltid intressanta e-barometern, denna gång för andra kvartalet 2011. Den kommer visserligen från posten, en spelare i ehandelsbranschen, men är ändå en utmärkt verktyg för att ta temperaturen på branschen.

Vad säger den för intressant då? Jo, t. ex:

  • Fortsatt tillväxt för e-handeln
  • Optimism trots vikande konjunktur
  • E-handelsköpet sker i flera steg
    1. Inspiration & Research
    2. Välj butik. Valet styrs av:
      • Tydliga totalpriser
      • Ej registrering/medlemsskap
      • Tydlig produktinformation
      • Snabba leveranser
      • trygghetskänsla
    3. Handla
  • Omsättningsprognos 2011: 27,3 miljader.En ökning med drygt 2 miljarder mot 2010.
  • Hemelektronik fortfarande störst, men kläder och skor växte mest under andra kvartalet
  • 7 av 10 konsumenter mellan 18 och 79 år, har handlat online under andra kvartalet
  • Verktyg som används i kunders research:
    1. Jämförelsesajter 74%
    2. Sökmotorer 70%
    3. Omdömen 61%
    4. Vänner & bekanta 56%
    5. Titta/prova i butik 45%
    6. Annons TV/Tidning 30%
    7. Annons, internet 29%
    8. Katalog 28%
    9. Sociala medier 13%

    (Rapporten utvecklar undersökningen kring katalogens fördelar, trots att katalog hamnar på 8:e plats. Kanske för att få mer kunder till posten, kataloger måste ju ändå delas ut…)

 Jaha ja, och?

Rapporten har mer siffror och ord, och andas som sagt optimism. Men låt oss analysera ”Verktyg som används i kunders research” lite närmare.

De första platserna skulle jag vilja påstå hänger väldigt tight i hop. Sökmotorer driver i väldigt många fall trafik till prisjämförelsesajterna, i stället för direkt till butik. Så även om köpet börjar hos Google, kanske produktvalet styrs av prisjämförelsesajten. Dessutom, punkt 3, omdömen finns också oftast på jämförelsesajterna. Så de tre dominerande metoderna hänger i hop.

Punkt 4, vänner och bekanta, har sannolikt med personliga erfarenheter att göra, ”jag köpte produkten X från butiken Y, skitbra!” osv. Detta väger fortfarande tungt i den inledande fasen, vilket belyser vikten av en bra viral spridning. Det kommer också koppla direkt till trygghetskänslan, som senare styr valet av butik.

Punkt 9, sociala medier, används endast av 13% vilket kan tyckas lite men tänk då på att de andra 8 är mer rutinerade i området jämfört med sociala medier. Och kanske läste du om din bekant som köpte produkten X från butiken Y på Facebook? Punkt 9 är nära kompis med punkt fyra vill jag påstå.

Det som ehandlare anger som viktigast i sin marknadsföring, är (fortfarande) sökmotoroptimering. Jag vill inte påstå att det inte är viktigt. Men är det verkligen viktigaste verktyget?

Fundera på…

För att slutföra köpet, anges trygghet som den allra viktigaste faktorn, följd av konkurrenskraftigt pris och tydlighet i totalkostnad. Kanske är det dags att satsa på andra områden? Från sökmotorn kan man få en upplevd trygghet via jämförelsesajten. Vore det inte bättre att låta tryggheten komma, via en lämplig kanal, från vänner och bekanta?

För många är konkurrensen på sökord mördande. Är det värt pengarna? Kanske är det dags att lägga pengarna på att skapa en skön butik, som kunderna gärna pratar om och handlar från? Är inte det en mer långsiktig investering, då det inte bara kan leda till mer köp, utan också skapar en hälsosam miljö i ditt företag?